Írta Ana Canteli 2020. augusztus 21-én
Korábban talán senki nem gondolta volna, hogy egy nap az online adminisztráció jelentősége ennyire megnő és hogy ilyen szinten a mindennapi életünk részévé válik majd. Ez annak köszönhető, hogy számos közigazgatási és magánszervezet telematikus kapcsolatot kezdett kiépíteni, nem csak más vállalatokkal, de a polgárokkal is. – Az online adminisztráció azonban veszélyes is lehet. -
Ön is kapott már valaha olyan e-mailt, egy ismerős cégtől vagy személytől, akiről később kiderült, hogy valójában nem ő küldte? A spam-elés, az adathalászat és a hamisítási technikák egyre fejletebbé válnak, ezáltal nagyobb eséllyel érnek el sikereket az e-mailek blokkolása, a személyes adatok- és identitások eltulajdonítása során. Pontosan ezért érdemes az e-maileket digitális aláírással ellátni, amely számos előnyt szolgáltat a kommunikációnk védelme érdekében.
A digitális aláírási tanúsítvány egy tanúsító hatóság által biztosított rendszer, amely – nyilvános kulcsú infrastruktúrán keresztül – köti össze az aláíró személy azonosságát az általa küldött tartalommal. A nyilvános kulcsú infrastruktúra (Public Key Infrastructure - PKI) egy publikus és egy privát kulcsból áll, amely lehetővé teszi a dokumentumok – privát kulccsal- való aláírását és annak – publikus- kulccsal való ellenőrzését.
A digitális aláírásnak köszönhetően, biztosak lehetünk abban, hogy az aláíró személy az, akinek vallja magát és egyben azt is megerősíti, hogy az üzenet tartalma a kézbesítés során nem változott.
Ez a helyzet abban az esetben is, amikor egy webhelyet látogatunk meg, a böngésző kapcsolatba lép a hitelesítést végző szervezettel, aki a digitális tanúsítvány által validálja annak érvényességét.
A digitális aláíráshoz kapcsolódó tanúsítvány biztosítja az e-mailes kommunikációban részvevő felek adatainak védelmét és biztonságát. Valójában ez a digitális tanúsítvány legfőbb szerepe, egy olyan környezet kialakítása, amely biztonságosabb és megbízhatóbb e-mailes kommunikációt tesz lehetővé.
Az aláíró tanúsítvány használatához mindössze egy e-mail címre, email kliensre (Microsoft Outlook, Mozilla Thunderbird stb.) és egy érvényes digitális aláírásra van szüksége.
Használatának előnyei:
Hitelesség: a digitális tanúsítvánnyal ellátott e-mail aláírás hitelesíti az aláíró személyt. Ez megvédi Ön-t a potenciális adathalász tevékenységektől.
Integritás:A digitális tanúsítvány biztosítja, hogy az e-mail tartalma nem változott a felek tudta nélkül.
Tagadhatatlan bizonyíték: A digitális aláírás csatolásával, sokkal nehezebb a valódi szerzőt/jóváhagyót/aláírót elválasztani az aláírt dokumentumtól. Így az aláírt dokumentum/szerződést stb. érvényessége vitathatatlan.
Ez az aláírás segít megvédeni személyazonosságunkat, a márka hírnevét és jogbiztonságot ad, mivel garantálja az aláírt dokumentumban található információk valósságát. Ez egyben azt is eredményezi, hogy a felhasználók és kliensek bizalma nem csak hogy megmarad, de növekedni is fog.
Az olyan elektronikus leveleket, amelyeket hitelesített e-mail címről küldenek, a kiszolgálók nagyon ritka esetben sorolják a spam kategóriába. Nem véletlenül állítanak be olyan intézkedéseket a vállalatok a szervereken, amelyek elutasítják azokat az e-maileket, amelyek nem tartalmaznak digitális aláírást biztonsági intézkedésként.
Az eddig felsorolt előnyökön kívül az elektronikus aláírás használata egy digitális tanúsítvánnyal olyan lehetőséget is rejt magában, amely elősegíti a más szervezetekkel fennálló kapcsolat javítását, függetlenül a kapcsolat jellegétől pl. „önkéntes”, magán vállalatok vagy kötelező jellegű kapcsolatok pl. közigazgatási intézmények.
Az előbb említett közigazgatási intézmények is egyre több tevékenység során használják a digitális tanúsítvánnyal ellátott aláírást pl.: adókezelés, tranzakciók ellenőrzése, hivatalos kommunikáció megerősítése. Az egészségügyi ágazatban a digitális aláírás használata egyszerűsíti a kezelések feldolgozását és növeli az adminisztratív folyamatok hatékonyságát, mindeközben pedig javítja az adatvédelmet is.
A magánszektorokban a termelési lánc minden területén alkalmazzák az e-mailek digitális aláírással történő ellátását, ennek egyik oka a papírmentes iroda népszerűsítése és az online adminisztráció bevezetése a szigorúan szabályozott szektorokban is. A Nemzetközi Szabványügyi Szervezet támogatja az ilyen jellegű szabványosítást.
Az OpenKM dokumentumkezelő rendszerrel, amely alkalmas az e-mailek archiválására is, lehetősége nyílik a digitális tanúsítvány implementálására, ezáltal elektronikus aláírással ellátott e-maileket is tud küldeni, illetve fogadni. A rendszer testre szabásával akár üzleti folyamatokkal (értesítések, indexálás, automatikus kategorizáció, auditok stb.) is összekapcsolhatja. A keresőmotor számos lehetőséget biztosít az ilyen jellegű fájlok, csatolmányok visszakeresésére.
Amennyiben Ön-t is érdekli a megoldásunk, ne habozzon vegye fel velünk a kapcsolatot még ma!