Az OpenKM támogatja az aktakezelést. A vállalati tartalomkezelés - azaz az ECM - a szakemberek által 2005-ben definiált kifejezés, amely versenyben áll más fogalmakkal, mint például az EDRMS vagy az ERMS. Az irodaloman számos dokumentumkezeléshez kapcsolódó kifejezés található még, mint pl.: ECM, EDRMS, ERMS, DM, KM.
Mi sokkal inkább az EDRMS (Enterprise Document and Record Management System) kifejezést részesítjük előnyben, talán a marketing világában kevésbé sikeres, de nézőpontunk szerint sokkal reprezentatívabb és kifejezőbb.
Az akta menedzsmentben az információkezelés: a vezetés olyan területe, amely felelős az iratok/akták létrehozásának, átvételének, karbantartásának, felhasználásának és diszpozíciójának hatékony és szisztematikus ellenőrzéséért, ideértve az üzleti tevékenységekkel és tranzakciókkal kapcsolatos bizonyítékok és információk begyűjtésének és megőrzésének folyamatait is. Az akták olyan információkat tartalmaznak, amelyeket egy szervezet vagy személy bizonyítékként és információként hozott létre, kapott és tartott fenn, jogi kötelezettségének és az üzleti tevékenységének eleget téve.
Az aktamenedzsment szoftvermegoldások szabályozzák az aktakezelők és minden olyan személy gyakorlatát, aki üzleti tevékenységük során létrehoznak vagy használnak aktákat. Az elektronikus aktakezelés része:
Minden szervezetnek meg kell határoznia a tevékenységét befolyásoló szabályozásokat és a tevékenységek dokumentálására vonatkozó követelményeket. A szervezetek irányelveinek és eljárásainak tükrözniük kell üzleti folyamatokra vonatkozó szabályozásokat.
A szervezetnek akták kezelésére vonatkozó irányelveket, eljárásokat és gyakorlatokat kell kidolgoznia, dokumentálnia, fenntartania és közzétennie annak biztosítása érdekében, hogy teljesüljenek az üzleti bizonyítékokra, valamint az elszámoltathatóságra vonatkozó követelmények.
Az ekektronikus aktamenedzsment alapján, aktákat hozhatunk létre, őrizhetünk meg és használhatunk fel az üzleti aktivitásnak megfelelően. Ennek érdekében a szervezeteknek átfogó nyilvántartás-kezelési programot kell létrehozniuk és végrehajtaniuk, amely magában foglalja:
A File Plan modul egy átfogó tervet biztosít, amely magában foglalja a kialakítandó aktákat, a szervezet fájljait, az fájlok helyét, fájlátviteli instrukciókat, fájl megőrzésére és diszpozíciójára vonatkozó utasításokat és az akták kezelésére vonatkozó egyéb hatékony útmutatásokat.
Az openKM egy olyan aktakezelő szoftver, amely meghatározza, hogy a létrehozott vagy már létező aktákat, hogyan érdemes szervezni. Gyakorlatilag egy "térképet" ad arról, hogy melyik szervezet milyen aktákat alakított ki és tart karban, illetve, hogy meddig kell azokat megőrizni és milyen törlési eljárás alkalmazható.
Az OpenKM dokumentumkezelő rendszer File Plan modulja a szervezetben lévő összes aktatípust jellemzi, definiálja, hogy hol kell őket tárolni, a hozzájuk kapcsolódó megőrzése vonatkozó és egyéb szabályokat, a diszpozíciós eljárásokat és az akta menedzseléséért felelős személyt is. A következő lépésekből áll:
Lehetővé teszi a fájlok különböző verziója közötti öröklődést.
Az akta fájl verziója alapján történő biztonsági szint beállítása.
Definiáljon gyakori keresési feltételeket az akta fájlverzióinak alapján.
Az üzleti tevékenységek osztályozása hatékony eszköz, amely elősegíti az üzleti tevékenységeket és segít az akták kezelésével kapcsolatos számos feladatban:
A besorolási rendszer tükrözi annak a szervezetnek az üzleti tevékenységét, amelyből származik, és általában a szervezet üzleti tevékenységének elemzésén alapul. A rendszer számos aktakezelési folyamat támogatására használható.